Beschrijving Siena

Siena: een middeleeuws uiterlijk

Met zijn middeleeuwse uiterlijk en bijzondere kunstschatten is Siena voor veel mensen absoluut de mooiste stad van Toscane. Siena ligt op drie heuvelruggen en is verdeeld in drie wijken, de Terzi di Città ('de derden'). In de middeleeuwen bepaalde de concurrentie met Florence het wel en wee van de stad, die veel geld verdiende met de handel, de zilvermijnen en het bankwezen. De economische en culturele bloei in de eerste helft van de 14e eeuw werd abrupt beëindigd door de pest. In 1559 was het ook gedaan met de onafhankelijkheid van de stad: Siena kwam na een 18 maanden durend beleg onder het bewind van hertog Cosimo I. Bezienswaardigheden:. De meeste bezoekers gaan meteen naar de Piazza del Campo (13e/ 14e eeuw), het halfronde hoofd plein van Siena met zijn oude palazzi en de Gaia-fontein (1419). De zuidoostkant van het schuine plein wordt ingenomen door het Palazzo Pubblico (raadhuis, 1284-1310), een compact gebouw van baksteen en travertijn met kantelen en drielingvensters. De Torre del Mangia, een 88 m hoge toren, kan worden be-

klommen en biedt een prachtig uitzicht. De binnenruimten zijn gedeeltelijk beschilderd met mooie fresco's, onder andere Allegorie van het goede bestuur van Ambrogio Lorenzetti in de Sala della Pace (1340), een van de eerste schilderwerken met een niet-religieus onderwerp (Museo Cicivo; geopend dag. 10-18.30 resp. 19 uur,juli/aug. tot 23 uur). De Via di Città, de belangrijkste winkelstraat met de Loggia della Mercanzia (1428) en het Palazzo Chigi-Saracini (1320), voert naar de

@ gotische Duomo S. Maria Assunta op het hoogste punt van de stad. De bouw begon in de 12e eeuwen duurde tot eind 14e eeuw. Achter de stralende façade met drie bekroonde portalen ligt een schemerig interieur van groen-wit gestreept marmer met een kostbare marmeren vloer waaraan een groot aantal kunstenaars medewerking verleende. Met name het Piccolomini-altaar in het noordelijke zijschip (1485), de Piccolominibibliotheek met fresco's van Pinturricchio (1502-15°9), de kansel van Nicola Pisano (1268) en de doopvont in het baptisterium met bronzen reliëfs van onder anderen 00natello verdienen de aandacht. Het Museo dell'Opera Metropolitana is ondergebracht in het later begonnen, maar nooit voltooide zijschip en toont werken van Pietro Lorenzetti, Oonatello, Beccafumi en Pi sa no (geopend 15 mrt.-sept. 9-19.3°, okt. 9-18 uur, overige perioden 9-13 uur).
Van het domplein kunt u een omweg maken naar de Pinacoteca Nazionale in het zuiden van de stad (Via San Pietro 29, geopend dl.-za. 8.15-19.15, ma. 8.30-13.3°, zon- en feestdagen 8.15-13.15 uur). Hier hangen kostbare schilderijen uit de Sienese School. In de Sant'Agostino-kerk hangt een Kruisiging van Perugino (1506). Van de dom voeren smalle, deels overdekte straten naar de noordelijke oude stad, waar de bedelordekerk San Domenico (13e eeuw) staat. Bij de San Francesco-kerk (14e/15e eeuw), in het uiterste noordwesten, vindt u ook het Oratorio di San Bernardino met bezienswaar- NADER BEKEKEN dige fresco's (16e eeuw). Om terug te keren naar de Piazza del Campo kunt u het beste de Via Banchi di sopra volgen, een van de belangrijkste winkelstraten van Siena; op nr. 24 ligt Café Nannini.
Evenementen: Op 2 juli en 16 augustus wordt de Palio gehouden, de beroemde paardenrace waarbij de verschillende stadsdelen tegen elkaar uitkomen.
Restaurants: De Osteria Le Logge, Via del Porrione 33, tel. 0577 480 '3 (zo. gesloten), is drukbezocht en vlak bij de Piazza del Cam po. Men schenkt er uitstekende Mon-

Palazzo Publico

In de verte wenkt de toren van het Palazzo Pubblico, het 88 m hoge symbool van de voormalige handelsstad Siena die zijn middeleeuwse uiterlijk tot de dag van vandaag bewaard heeft. In tegenstelling tot Florence, de hoofdstad van de Toscaanse renaissance, is Siena de gotische metropool. De rijke architectuur en kunstschatten dankt de stad aan de vreedzame periode 1287-1355 die volgde op de nederlaag van de Florentijnen in 1260. In deze jaren werd Siena bestuurd door de Raad van Negen, een groep rijke kooplieden die goede zaken deed en bereid was om de winst te investeren in het uiterlijk van de stad.